21 .1. 2022

Sdílený počítač a Microsoft 365 – jak na to?

Do firem se stále ve větší míře prosazuje Microsoft (Office) 365, tedy model předplatného, místo trvalých licencí Office. Jak ale postupovat v případě, že používáme sdílená pracovní místa? Jeden počítač u kterého se „točí“ více lidí. Typickým příkladem jsou školy a jejich počítačové učebny.

Pro tyto případy se hodí licencování pomocí „Shared computer activation“ metody. O co jde? Je to jednoduché:

  • Na počítači je nainstalován Microsoft 365 s drobnou konfigurační úpravou,
  • Každý, kdo se k počítači a Office přihlásí, musí mít svou licenci Microsoft 365,
  • Office se automaticky aktivuje a údaji přihlášeného uživatele a tato aktivace se nezapočítává do celkového počtu instalací.

V praxi to znamená nainstalovat Microsoft 365 s pomocí Office deployment tool tak, že v konfiguračním souboru bude navíc řádek . Nebojte, nemusíte konfigurační soubor tvořit ručně – pomůže stránka https://config.office.com

Pokud už Office máte nainstalovaný, není třeba instalovat znovu – stačí použít skupinovou politiku nebo drobnou úpravu v registru. Politika kterou hledáte bude v Configuration\Policies\Administrative Templates\Microsoft Office 2016 (Machine)\Licensing a jmenuje se Use shared computer activation. Budete nejspíš potřebovat aktuální šablony odsud: https://go.microsoft.com/fwlink/p/?linkid=626001
Pokud chcete upravit registr přidejte do HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\ClickToRun\Configuration Reg_SZ položku SharedComputerLicensing a nastavte ji na 1.

Pak už stačí jen restart a máte hotovo.

Tohle samo o sobě stačí, ale pokud to chcete uživatelům opravdu usnadnit, ujistěte se že přihlašování do Office je automatické. K tomu je v doménovém prostředí potřeba mít s Azure AD synchronizovány nejen účty uživatelů, ale i počítačů a funkční AzureAD Hybrid join. Jak na to si ukážeme v dalším článku.

Office 365 a Azure obecně nabízí spoustu možností. Rádi vám pomůžeme s jejich nasazením a efektivním používáním!

4